WO geschiedenis groep 8

De tijd van pruiken en revoluties.
Dit hoofdstuk gaat over grote veranderingen. Koningen, edellieden en priesters kregen minder macht. De gewone bevolking kreeg steeds meer rechten en de slavernij in de kolonies werd afgeschaft.

De burgers in Frankrijk werden steeds ontevredener. Ze wilden geen standen meer. Er waren namelijk 3 standen:
1. de mensen van de kerk, de geestelijken
2. de edellieden
3. de burgers en de boeren
De burgers en de boeren moesten ook veel belasting betalen, terwijl de kerk en de edellieden bepaalden wat er gebeurde. Het volk kwam in opstand. Ze bestormden de Bastille in Parijs op 14 juli 1789.

Na de opstand is er veel veranderd in de politiek. Er kwam een democratisch gekozen parlement en een democratische grondwet. Daarna gaf het parlement alle macht aan generaal Napoleon, die zichzelf tot keizer kroonde.

Door de ideeën over gelijkheid en democratie in de tijd van pruiken en revoluties werden de slavenhandel en de slavernij in de kolonies afgeschaft. 





 

 

 

Basketbaltoernooi

Negen kids uit groep 7/8 hebben vandaag, 2 januari, met het basketbaltoernooi meegedaan. Ze hebben twee wedstrijden gewonnen en twee wedstrijden verloren.
Ze waren super enthousiast, hebben lekker gebald en zijn zeer actief bezig geweest en gingen met een mooie (sportiviteits) prijs naar huis. Wij zijn trots op jullie!!


Zie tab "foto's" voor meer foto's.

Schaatsen

Wij zijn maandag gaan schaatsen en zijn met de fiets naar Beuningen on Ice geweest. Er was een grote schaatsbaan en een kleine schaatsbaan. De kleine baan was voor de kinderen die niet zo goed kunnen schaatsen. Als je geen schaatsen had, dan kon je schaatsen huren. Je moest ook handschoenen en een muts dragen voor de veiligheid. Toen we een uur hadden geschaatst, gingen we weer terug naar school.

Sil en Teun
 

 Leefstijl

Leefstijl thema 2 “praten en luisteren”
In dit leefstijl thema hebben we geleerd om bij een verhaal een plaatje te maken in ons hoofd. En om vragen te stellen om een gesprek meer te begrijpen, want bijna altijd is het niet hetzelfde wat je in je hoofd hebt. Als iemand bijvoorbeeld aan een ijsje denkt, denkt de een aan een softijsje en de ander aan een ijsje met 2 bolletjes en een parasolletje. Het is dus belangrijk om uitleg te vragen of door te vragen als iemand iets verteld. 
In les 2 leerden we iets beschrijven en opvatten, zoals dat iemand een tekening voor zich had en moest het beschrijven. We moesten dat doen om elkaar te begrijpen. Ook deden we hetzelfde maar dan moest iemand het beschrijven en de ander het tekenen. Ik vond het best wel lastig.
We hebben interview vragen gemaakt in les 3 en sommige kinderen mochten die zelfs aan die persoon stellen en het interview filmen.
De laatste les hebben we opgeschreven wat er als eerste in ons opkwam bij een bepaald woord bijvoorbeeld “kerst”. En daar dacht je bijvoorbeeld aan “kerstboom”, “eten” of ‘’cadeaus”. Bij sommige woorden denkt iedereen aan hetzelfde, maar bij veel woorden denk je aan iets anders. Dit heeft te maken met wat je allemaal hebt meegemaakt. Die les vond ik wel het leukst.

Tigo groep 8










 

 

deze website is gerealiseerd door schoolwapps.nl