Kindergemeenteraad

Wij, acht kinderen uit groep 8, zijn op dinsdag 4 april naar de kindergemeenteraad geweest.
We kwamen ’s morgens om half 11 op het gemeentehuis in Beuningen aan. Toen moesten we gelijk door naar de raadzaal. Daar werden de 6 deelnemende scholen verdeeld in groepjes van acht. Ieder groepje kreeg een begeleider van Pro Demos mee en gingen naar een andere zaal. In die zaal gingen de groepjes praten over welk idee ze het leukst vonden en ze moesten een top drie maken. De begeleiders gingen met die top drie naar boven om met elkaar te bespreken welk groepje welk idee mocht gaan doen. Daarna zijn we met het uitgekozen idee aan de slag gegaan en we werkten door tot aan de lunch. Tijdens de lunch kwamen de groepjes weer samen en kon je met je klasgenoten eten.
Na de lunch gingen de groepjes weer terug naar hun zaal. Daar werden de kinderen in twee groepjes van vier verdeeld; een groepje ging debatteren en een pitch maken (een kleine presentatie van 1 minuut) en het andere groepje ging vragen stellen aan mensen van de politiek en een presentatie houden van drie minuten. Daarna werden de rollen omgedraaid.
Om 14.45u moesten de kinderen in de raadzaal zijn. Daar werd de pitch gehouden en de vragen gesteld. Om 16.00u ging je weer naar je eigen zaal om weer verder te werken aan je eigen project.
Om 17.00u gingen we met de kinderen van de eigen klas eten.
Na het eten gingen we weer naar de raadzaal. Daar gingen de groepjes om 18.00u om de beurt hun plan presenteren. De burgemeester zat de kindergemeenteraad voor en in de zaal zaten de leerkrachten. Op de gang konden ouders, opa’s en oma’s, vrienden en andere klasgenoten meekijken op een groot scherm. In de raadzaal stonden allemaal camera’s die alles filmden.
Na een openingspraatje van de burgemeester mocht groepje 1 beginnen met hun presentatie. Dit deden vier kinderen. Hierna gingen de andere vier kinderen van het groepje de vragen beantwoorden die de overige groepen over hun idee konden stellen. Dit was een soort van debat. Daarna hield groepje 2 hun presentatie en mocht de rest van het groepje weer hun plan verdedigen. Dit ging zo door tot alle zes de groepjes geweest waren.
Hierna vroeg de burgemeester om te gaan stemmen om eens te kijken hoe de verdeling lag. Hij noemde een plan op en toen moest je je hand op steken. Mees had een extra stem omdat haar groepje een extra stem van de gemeente had gekregen, omdat dit het meest praktische plan en het best uitvoerbare plan was. Dat was het plan: “Kleur een tegel te gek voor een mooie Beuningse plek”. Dit plan had de Ruyterschool bedacht. Twee plannen kregen bijna geen stemmen, de andere vier redelijk verdeeld. Geen plan kreeg de meerderheid, maar er kwam nog een officiële stemronde waar je anoniem kon stemmen. Na deze ronde was er nog steeds geen meerderheid, maar er vielen al wel twee plannen af. Uiteindelijk na drie rondes werd er een plan met meerderheid van stemmen gekozen; “Beuningen at the beach”. Dit plan gaat ook echt uitgevoerd worden.
Het was een hele leuke en leerzame dag.

 

Voorleeswedstrijd

Ik heb mee gedaan aan de voorleeswedstrijd op de Ruyterschool en daar heb ik gewonnen. Daarom mocht ik door naar de kwartfinale in de bibliotheek in Nijmegen. Het was voor mij een hele ervaring. Ik mocht 8 mensen meenemen; mijn ouders, zus, oma, 4 klasgenoten en de juf. Er was een grappige presentator en als hulpje had hij een robot bij zich. De robot kon praten, dansen en voorlezen. Er waren drie juryleden, ze werken in de bibliotheek en weten al veel van boeken. Je zag aan iedereen dat ze gespannen waren. Er was ook een pauze. Ik was na de pauze aan de beurt. Ik las voor uit het boek "bommen op ons huis". Het gaat over een meisje genaamd Fien en een jongen genaamd David :). David is een Jood en moet vluchten. Fien helpt hem daar bij. Zal het ze lukken?
Ik werd aangemoedigd met twee spandoeken, maar helaas, niet gewonnen. Wel was iedereen hartstikke trots op mij!






VMBO-DAG

Groep 7/8 heeft een kijkje genomen op het Mondial College aan de Meeuwse Acker. We hebben kennis gemaakt met techniek, zorg en welzijn en horeca. Horeca houdt in dat je gaat koken en bakken. Ook leer je daar hoe je gasten moet verwelkomen. De derde klassers hebben op donderdagavond een restaurant. Daar maken ze wat ze in de lessen geleerd hebben en laten dat dan de gasten proeven. Wij hebben op die afdeling een cakeje gemaakt. Het bakje was al klaar en toen moesten wij er gele room in spuiten. Toen bessen erop en slagroom. We hebben 2 rozen van marsepein gemaakt, die mochten er ook nog op. 
Bij zorg en welzijn hebben we drie dingen gedaan; we konden werken met kapperspoppen, een knutselopdracht maken en elkaar een handmassage geven. 

 

Bij techniek leerden wij hoe je met stroomkabels om moet gaan en toen hebben we van elektriciteitsdraden een dier gemaakt. Ook kregen we een potlood en moesten we daar de naam van de school op bewerken. Daarna een gaatje erin gemaakt en een ringetje erdoor gedaan. Dat werd een sleutelhanger. 

Het was een hele leuke ochtend.
Damien en Mara.


Basketbal

Wij hebben mee gedaan aan het basketbaltoernooi in Beuningen in de Tinnegieter. In de ochtend, op 3 januari,  verzamelden we om 8.45u. Toen kregen we de nieuwe sporttenuetjes. We waren met 10 kinderen en 2 coaches. De kinderen waren: Luciano, Stan, David, Sil, Nina, Rick, Tigo, Mara, Vera en Evi. De week ervoor hebben we hard getraind. De moeder van Sil heeft ons getraind. Dat is een coach, de andere coach was de moeder van Evi. De moeder van Sil heeft lang op basketbal gezeten, dus zij kon ons goed het spel uitleggen.